16.4.2019 / Päivä 11
8,3 km
5,5 legiä (josta 3h ahkiohissiä)
korkeus: 700 m
sää: koko päivän pikkupakkanen; aamulla pilvistä ja navakka tuuli; puoliltapäivin puolipilvistä ja puuskia; iltapäivällä täysi whiteout ja tuulista; tuuli laantunut illaksi
sijainti: N 78,18559° E 016,25739°

Muumien yksinäisille vuorille

Tuuli jytyytti telttoja koko yön. Paikka oli erinomaisesti valittu, sillä tuulimuureja emme yöllä joutuneet rakentamaan. Illalla alkanut kiivaskin keskustelu teltan eteiseen rakennettavien sisävessojen mahdollisuudesta jatkui tänäänkin. Selvisi, että retkikunnan kaikki naiset olivat viime yönä kunnioitettavat 13 tuntia asioimatta ulkosalla! Miehet nauttivat kusipullojensa suomasta mukavuudesta. Toisaalta tällaisessa myräkässä ulkona kykkiessä saa erinomaisen alapesun hetkessä ja housut täyteen lunta. Että kyllä täällä peseydytäänkin.

Päivä alkoi totutusti aamukuuntelulla klo 7.30. Tuuli oli edelleen navakka ja näkyvyys huono, joten jäimme köllöttelemään lämpimiin makuupusseihimme vielä muutamaksi tunniksi. Uusi kuuntelu oli sovitusti puoli yksitoista, jolloin aurinko paistoi ja tuuli oli ehkä hieman laantunut. Lähtö sovittiin puolille päivin.

Taapertaessamme Gallerbreeniä pari legiä ylämäkeen vastatuuli yltyi ja lopulta white outissa gebsin avulla löysimme solan, josta pääsee Tryggvebreenin puolelle. Jyrkkä alamäki vaati ahkiohissin käyttöä. Kahdella hakulla rakennetaan kiinnityspiste köyttä varten, jolla lasketaan alas ahkio kerrallaan. Tarvittiin kolme hissiä ennen kuin saatoimme jatkaa jalan ahkioiden kanssa laskeutumista.

Legin verran vielä hiihdettyämme saavuimme Muumien Yksinäisille Vuorille. Läkähdyttävän kauniin Tryggvebreeniin yläpäähän Perriertoppenin juurelle rakensimme perusleirin. Paikka on mitä mainioin viettää oppaamme syntymäpäivää. Pu oli yhdeksältä koko retkikunta on kutsuttu kakkukahveille Jaakon ja Kaisan telttaan. ONNEA JAAKKO!

Kuvassa: Ahkiohissiä. (kuva: Kaisa)

– Merike

4 Kommenttia

1. Paljon onnea eilisen päivänsankarille, syntymäpäiväkaimalleni, Jaakolle:) Mikäs sen parempi paikka viettää syntymäpäiviä kuin Huippuvuoret. Terveiset myös Vaiskan viimeiseltä reissulta, äkkilähdöllä lähdin matkaan, kun iski hurja hiihtokipinä! Saimme myös nauttia mitä parhammista säistä Kilpisjärvellä. Reissu onnistui loistavasti ja nauru raikasi pitkin lapintuntureita!
    Ja Otsolle hurjasti tsemppiä ja supermahtavaa, että pääsit matkaan!!!Huippu mies! NAUTTIKAA MATKASTANNE!!! Elämä on ihanaa!!!!

2. Toivottavasti matkanne jatkuu tuulen ja tuiverruksen jälkeen selkeän taivaan alla ja saatte nauttia auringosta ja huikeista maisemista.
    Päivä päivältä olette lähempänä unelmaanne, se on hienoa?!
    Tsemppiä ja terveisiä niin ja Iloista pääsiäistä kaikille!
    Jk. Blogin ilmestyminen ja lukeminen on illan odotetuin hetki.

3. Hienoa nähdä kartasta että olette jo käyneet Perrietoppenin päällä. SocialHiking on laskenut teille jo komiat 333 porokusema kilometriä. Ei huono suoritus ollenkaan. Ja komppaan kyllä Jaakkoa ei huippuvuorten maisemiin kyllästy. 3 reissua siellä hiihtäneenä ja neljäs on ollut jo pitkään projektina. Ehkä ensi vuonna sekin toteutuu.

Jaakolle 10+ pistettä blogitekstistä oli taas sen verran mukavaa luettavaa.

ps. Jaakko Poppis kelkkailee jossain siellä huippiksilla kun pohjoisnavan kausi peruttiin jo ennen avaamista. Syyt oli poliittiset jne.