16.5.17 / Päivä 10 11,8 km hiihtoa (ja 4,5 km mutapainia) 3 legiä (ja 6 tuntia (!!!) mutapainia) korkeus: 680 m sää: aamu plussalla, märkää, white out, heikko tuuli; iltapäivä lämmin, kuiva, puolipilvinen, tyyni sijainti: Jökulheimar Ahkio on lastattu vedellä. Näin alkoi, ja päättyi, tämä hiihtopäivämme. Eilisen illan reipas tuuli oli yön aikana vaihtunut vesisateeseen ja suojasäähän. Aamun aikana ilma kuitenkin kirkastui ja suksi luisti maisemia ihastellessa. Aika jäätiköllä oli tehnyt tehtävänsä, kun kollektiivisesti olimme varmoja horisontissa näkyneen sääaseman olleen [...]

Maata näkyvissä

15.5.17 / Päivä 9 35,2 km (!!!) 8 legiä korkeus: 1148 m sää: Aamu +0°C, 20-22m/s, märkä tuisku, white out; loppupäivä +7°C, n. 15m/s, kevyt lumituisku, pilvinen sijainti: N 64,3342° W 017,9287° Maata näkyvissä! Olo on hemmetin ristiriitainen. Vasta on päästy vauhtiin ja huomenna on edessä siirtyminen pääjäätiköltä sen reunamille. Yksimielisesti telttakuntamme 3/3 harkitsee siirtymistä lakkoon ja reissun pitkittämistä viikolla. Toki mielessä pyörivät rakkaimmat ihmiset ja heidän kuulumisensa, mutta tällä hetkellä elämme yhtä unelmistamme ja yhtä askelta seuraaviin unelmiin. Mitä [...]

Tänään minä

14.5.17 / Päivä 8 0 km 0 legiä korkeus: 1722 m sää: Kurja, muttei haittaa kun on tupa! White out, lämpötila vähän plussalla, kova tuuli, räntää päin näköä... sijainti: N 64,4078° W 017,2651° Tänään minä... Vietin äitienpäivää saunomalla jäätikköhöyrysaunassa! Jännittävä höyryävä uusi kokemus ja suihku se vasta erikoinen elämys olikin! Kahvaa väännettiin ja pumpattiin, niin lämmintä vettä suihkusi näppärästi ja tukka sai "uuden elämän". Ja vessassasta vasta tarinaa riittäisikin....heh! Myös lepäilyä ja podcastien kuuntelua kuului tähän päivään. Jaakko ja Nina [...]

Via Dolorosa

13.5.17 / Päivä 7 26,6 km 10 legiä korkeus: 1722 m sää: aamulla tuiskuisaa ja hirvittävä takkalakeli, parin legin jälkeen tuuli jatkui, aurinkokin vilahti, lopussa white out,+3,5C sijainti: N 64,4078° W 017,2651° Via Dolorosa Lunta tupaan-teema jatkui perjantai-illalla. Lumen tulo jatkui, ja pääsimme illalla lumitöihin koko porukalla. Kaivoimme teltat taas kerran hangesta ja painuimme nukkumaan. Yöllä käytiin vielä kaivamassa teltta hangesta, mitä aamulla ei uskonut. Teltta oli taas aamulla peittynyt oodin mukaiseen valkoiseen paskaan ja eikun kaivamaan. Siinä olikin hyvä [...]
12.5.17 / Päivä 6 0 km 0 legiä korkeus: 1594 m sää: ikävä. - ei kovin kylmä (lämpömittari on hautautunut hankeen) - perkeleesti lunta (muut lumentuloa kuvaavat laatusanat eivät ole painokelpoisia) - tuuli n. 15m/s ja yli (tuulimittari tukkeutuu lumesta) sijainti: N 64,4650° W 016,7646° Elämää lumimuurien takana Myrsky pakotti retkikunnan pitämään tänään leiripäivän. Saavuimme eilen leiriin navakassa tuulessa ja lumipyryssä. Edessä oli jälleen lumimuurin rakennustalkoot. Jää oli kovaa, mutta saimme lopulta leirin pystyyn tuulimuurien taakse. Muurista huolimatta ilta kului [...]

Oodi lumelle

10.5.17 / Päivä 5 14,6 km 5 legiä korkeus: 1594 m sää: eilisen kaltainen. -5°C, lumisade/-tuisku, tuuli 8-15m/s iltaa kohti voimistuen sijainti: N 64,4650° W 016,7646° Oodi lumelle Lumi, tuo taivaalta satava valkoinen paska; jonka pilvet päällemme ulostavat; Oppaanamme timanttinen Korpi-Jaska; jonka kaikki neuvot fiksuilta kuulostavat; Lumi peitti aamulla maiseman upean; silti kankeana hiihtämään rupean; Hanska lähtikin heti tuulen tuoksuun; jonka seurauksena sännättiin juoksuun; Jos pehmeä lumi hidastaa menoa; me heti lisäämme etukenoa; Tuuli meitä pyllystä lykkää; ja kukapa sellaisesta [...]

Paluu normaaliin

10.5.17 / Päivä 4 16 km 5 legiä korkeus: 1365 m sää: Aiempaa tyypillisempi: 0°C, white out, märkää lumituiskua, iltapäivää kohti voimistuva koillistuuli (8m/s -> 15m/s) sijainti: N 64,5263° W 016,5043° Paluu normaaliin Jos joku toivoi eilisessä auringonpaisteessa, ettei aurinko paistaisi, niin sitä saa mitä tilaa! Tänään palattiin sään osalta islantilaiseen jäätikkönormaaliin. Päivän teema oli selvä jo aamutuimaan: ulkona oli valkoista, tuiskuista ja tuulista. Teltat laitettiin kuitenkin taas rullalle ja suunnattiin sukset kohti länttä. White outissa suunnistaminen ei muuten ole [...]
8.5.17 / Päivä 3 23,0 km 7 legiä korkeus: 1324 m sää: aamulla pikku pakkanen, pilvistä ja heikko tuuli; +13C, iltapäivällä puolipilvistä ua hetkittäin heikkoa tuulta sijainti: N 64,5268° W 016,1763° Kerrospukeutumisjumppa jatkuu Pääteemanana oli tänäänkin kerrospukeutuminen. Aamulla ensimmäinen hikijumppa koettiin jo ennen ensimmäistä legiä irroittessa jäätyneitä telttakiiloja. Liikkeelle päästiin aikataulussa ja ensimmäinen legi sujui joutuisasti pienessä pakkasessa ja tuulessa ahkoiden liukuessa kevyesti jäällä perässä. Moni hiihtäjistä taisikin katsoa taakseen varmistaakseen, ettei ahkio ollut jäänyt pois matkasta. Toisella legillä tuuli [...]
8.5.17 / Päivä 2 19,4 km (+ 723m nousua) 8 legiä korkeus: 1265 m sää: Kuuma! aurinkoista ja auringossa +16C (varjoahan täällä ei olekaan), ajoittain tyyni, ajoittain kohtalainen pohjoistuuli sijainti: N 64,5606° W 015,7159° Jäätikköjoutsenia ja rusketusraidoitusta Reissumme päivä kaksi on hiihdon osalta takana ja edessä on iltarutiinit vesien sulatteluineen. Aina kun reissussa on uuden telttaparin kanssa, niin pari ensimmäistä päivää menee yhteisten rutiinien hakemisessa. Kun toinen pyllistää pienessä teltassa, niin toisen on osattava tehdä oikea vastaliike, jotta kiusallisilta yhteentörmäyksiltä [...]

Kolme kääpää

7.5.17 / Päivä 1 6,1 km (+ 553 nousumetriä) 4 legiä (+ 1,5, tuntia kassijumppaa) korkeus: 776 m sää: Hyvä. Aurinkoista, auringossa +15C, heikkonpohjoistuuli sijainti: N 64,5268 ° W 015,4009° Kolme kääpää Pum! Tänään se alkoi. Rentoutettuamme eilisiltana lihaksemme höyryävissä kuumissa lähteissä pääsimme tänään vihdoin hiihtämään. Aamu alkoi hyvin nukuttujen yöunien jälkeen erittäin mielenkiintoisella jeeppikuljetuksella jäätikön reunalle. Lastasimme tavaramme jeeppien katolle ja alkoi pomppiva matka kohti jäätikköä. "Tie" kulki kivenmurikoiden keskellä pujotellen ja vuolaasti virtaavien jokien läpi. 15 kilometrin matkaan [...]