• Kuvat: Valtteri Kokkoniemi
  • Teksti: Raine Kallio

Perjantaina 8.4 innokas ryhmä purkautui autoista Vaiskan mökin pihassa Levillä. Isäntä odotti takkatulen ääressä maljoineen valmiina vastailemaan kysymyksiin, jotka valtasivat tulijoiden mielen pelkästä mökin sisustuksen näkemisestä; mies on ripustanut intohimonsa kirjaimellisesti seinille! Jutustelun jälkeen retkeläiset suuntasivat unille, olihan aamulla tiedossa siirtyminen Kilpisjärvelle ja kohti tuntureita.

Hyvin sujuneen autoilun jälkeen 9.4 saavuimme klo 12.00 Kilpisjärvelle. Ruokailun ja ahkioiden pakkauksen jälkeen kiinnitimme sukset jalkoihimme ja mielemme alkavaan vaellukseen. Iltapäivä ennätti lukemiin 14.00, kun sukset kuljettivat meitä ensimmäiselle legille. Legin kuluessa saimme tuntumaa ahkioihin, suksiimme sekä säähän, joka yltyi melko tuuliseksi ja näkyvyydeltään heikoksi. Legejä kertyi 4 ja kilometrejä 10,5 saavuttuamme Norjassa sijaitsevaan ensimmäiseen leiriimme. Matkan lyhyydestä huolimatta kaikki olivat iloisia tulevasta ruokailusta ja levosta.

Nousukarvat, sukset, hiihtäminen ja varusteet siivittivät vaeltajien keskusteluja.

10.4.

Aamun valo pinnisteli kirkkautta lupaavaksi vaeltajien herätessä ensinmäiseen aamuunsa tunturissa. Klo 7.30 kuuntelimme tutuksi tulevan ”aamukuuntelun” Vaiskan puhumana radiopuhelimilla: lähtö olisi klo 9.00 selkeässä kelissä ja yö oli sujunut teltoissa mukavasti.

Heti alussa lähdimme nousemaan ja kylmyys vaihtui lämmöksi minuuteissa kehomme työskennellessä ahkioiden vetämiseksi. Aamun toisella legillä meno muuttui meiningiksi, kuljimme jyrkkää rinnettä, jossa kehot ja ahkiot saivat todistaa kykynsä tai puutteensa. Jyvät eivät erottuneet akanoista, kaikkien saadessa haasteita riittävästi. Seuraavalla legillä rinteily vaihtui hiihtämiseksi kurun pohjalla, jossa lunta riitti ja ladun avaajat saivat nostella suksiaan reippaasti. Hiki tulee jo

muistellessa! Päivä sujui hyvin katsellessa poroja, ihmetellessä upeaa Saivaaraa ja leiriytyessä Urtasjärven jäälle. Legejä 6,5 kilometrejä 17,7. Tunnelma nouseva ja fysiikka ehjänä. Keskusteluissa edelleen varusteet.

11.4.

Jo illalla katseemme olivat tuottaneet mieliimme jännitystä tulevasta. Leiriämme vastapäätä sijaitsevat jyrkät ja läpipääsemättömiltä kartallakin vaikuttavat tunturit odottivat meitä ja hikeä jonka uhraisimme ylitykseen päästäksemme kohti Pihtsusjärveä ja seuraavaa leiriä.

Kellon siirtyessä osoittamaan yhdeksää suuntasin vuorostani kärjessä johdattaen vaeltajia kohti rinteitä. Tunnelma oli positiivinen ja luottava, vaeltajat tukivat toisiaan upeasti. Nousu sujui hyvin ja päivän pelätyin ei lunastanut odotuksia. Iltapäivällä näimme jälleen poroja, ketun ja lukuisia eläinten jälkiä. Viimein 6,5 legin, 14,6 km ja 422 nousumetrin jälkeen saavuimme Pihtsusjärvelle, johon leirimme nousi aurinkoisessa säässä. Illalla retkeläiset harrastivat vierailuja ja juttelivat leppoisasti vitsaillen.

12.4.

Retken nimi oli päivän teema. Jätimme leirin purkamatta, ahkiot peittävään lumeen ja suuntasimme kohti Haltia ja huiputusta! Näkyvyys oli heikko ja lumi piiskasi naamaa, mutta suksi kuljetti innokasta porukkaa, joka iloitsi vapaasta hiihdosta ilman painoa. Haltinmajalla nautimme evästä ja odottelimme, josko sää selkenisi. No ei seljennyt, joten lähdimme haastavissa mutta kuljettavissa olosuhteissa huipulle. Huippu saavutettiin ongelmitta, ihailimme, kuvasimme ja riemuitsimme! Lasku alas alkoi aurinkoisessa säässä ja riemua riitti itse laskustakin. Upea kokemus! Päivän aikana hiihtoa kertyi 20,8 km nousua 680 m ja aikaa taukoineen 4 h. Mukava päivä.

13.4.

Pihtsusjärven leiri jätettiin mukavasti menneiden öiden jälkeen aamuisessa pakkasessa ja aurinkoisessa ilmassa. Osittain Kalottireittiä kulkien ohitimme Jogasjärven, taukoilimme nimikkoautiotuvassaan ja saavuimme Sidjonlahkulle. Illalla takanamme oli 7,5 legiä, 21,8 km ja mielessä autiotuvalla kerrotut tarinat tuntureiden maahisista ja muista möröistä. Mieli ei kuitenkaan ollut mörköinen.

14.4.

Tunteita herättävä päivä alkoi tuulisessa muttei erityisen kylmässä säässä. Ahkiot jo ruoan painosta keventyneinä suuntasimme kohti Kutturakurua. Legejä 2,5, kilometrejä 6. Kurussa mittailimme lunta ja löytyihän sitä riittävästi. Tarkoituksemme toteutui: Pääsimme rakentamaan noihin oloihin soveltuvaa lumiluolamallia. Luolat, joita tuli yhteensä kolme, valmistuivat noin 3-4 tunnissa ja vaeltajista pääosa yöpyi niissä! Itse lällärinä voin vain todeta luolien olleen kehutut muutenkin kuin visuaalisesti. Rakentamistani luolista tämä on varmasti asianmukaisin ja suositeltavin malli jo hyvän ilmanvaihdonkin takia. Erilainen ja opettavainen päivä!

15.4.

Kutturakurun aamu koitti harmaana. Vaeltajat kertasivat kokemuksiaan lumiluolasta ja valmistautuivat viimeiseen pitkään päivään. Tuuli yltyi ja tunnelma oli vähintäänkin arktinen laskiessamme todella kivikkoista rinnettä alas ja kohti Termisjärveä. Itselläni oli vahva hidastajan rooli siteiden ja ahkioni kiinnityksen aiheuttamista ongelmista johtuen. Vauhtimme osoittautui kuitenkin joutuisaksi ja iltapäivän lähestyessä saimme Saanan ja auringon näkyviin! Viimeinen leirimme kohosi Tsahkaljärven jäälle. Illan ollessa vielä etäällä lähti leiristä kaksi hiihtäjää kohti Kilpisjärveä hakemaan virvokkeita yllätykseksi retkeläisille! Vietimme mukavan illan rupatellen ja tunnelmaa ylistäen!

16.4.

Teltat ja muutkin varusteet löysivät ahkiot ripeästi aamulla klo 7.00, hiihtäjien haaveillessa jo illallisesta ynnä muista viihteellisistä toimista. Klo 8.00 olimme hiihtäneet autoille ja lähdimme kohti Leviä. Levillä saunoimme, söimme ja kertasimme niitä upeita oppeja ja kokemuksia, joita viikko oli lahjoittanut muistoihimme! Kaikki kiittelivät retkeä, Vaiskaa sekä kouluttaja Valtteria, jotka mahdollistivat tämän muistorikkaan ja mukavan kokemuksen. Kiitos ja kumarrus sekä ylistys upealle arktiselle luonnollemme!

Kuvassa kirjoittaja pelleilee Pihtsusjärven jäällä

Hiihdetty reitti löytyy alla olevaa linkkiä klikkaamalla: